Messerschmitt locatie Baardmeesweg

    Het wrak van de Messerschmitt BF 110 werd in 1970 aan de Baardmeesweg gevonden en in augustus 1971 geborgen. Aan de hand van de gevonden roeren werd het toestel geïdentificeerd als Messerschmitt Bf 110G-4 met serienummer 5477 en rompcode G9+ER. Opmerkelijk was dat na zoveel jaren in de vette klei te hebben gelegen, op de gevonden roeren nog duidelijk de symbolen van de 53 overwinningen van Geiger zichtbaar waren.

    De Royal Air Force had een probaat middel tegen de Duitse nachtjagers. Er werden tweemotorige Bristol Beaufighter vliegtuigen ingezet om de Duitse nachtjagervliegvelden aan te vallen en de nachtjagers in de lucht op te sporen en neer te schieten. Deze zogenaamde Intruders hadden daartoe moderne elektronische radarapparatuur waarmee de actieve Liechtenstein radar van de Duitse nachtjagers kon worden gedetecteerd en de Duitse nachtjagers worden opgespoord.

    Op 29 september 1943 kreeg de ervaren jachtvlieger John Randall Daniel (Bob) Braham, commandant van RAF No. 141 Squadron opdracht om het vliegveld Twente aan te vallen ter ondersteuning van een aanval door het RAF Bomber Command op de stad Bochum. Braham, één van de hoogst gedecoreerde Engelse gevechtspiloot in de Tweede Wereldoorlog, steeg tegen half acht die avond op van RAF Wittering. Hij vloog samen met Major David R. McGovern, commandant van 55th Fighter Squadron in een Bristol Beaufighter Mk VIF, die met raketten was uitgerust.

    Foto: Comomandant Bob Braham.

    Boven het IJsselmeer trof de Beaufighter van Bob Braham een Duitse nachtjager die naar later bleek gevlogen werd door Hauptmann August Geiger van het 7 Staffel, Nachtjagdgeschwader 1 (7./NJG1). Hij was die avond samen met zijn boordmarconist/radaroperateur Fw. Dietrich Koch in de Bf 110G-4 met registratienummer 5477 en rompcode G9+ER opgestegen van vliegveld Twente. Na een kort luchtgevecht moest de Bf 110G-4 van Geiger het onderspit delven en werd door de raketten van de Beaufighter geraakt en stortte omstreeks half negen in het IJsselmeer ten noorden van Harderwijk neer. Het was het 20e toestel dat Bob Braham uit de lucht schoot.

    Foto: Hauptmann August Geiger

    De 23-jarige August Geiger en de 22-jarige Dietrich Koch overleefden de crash niet. Zowel Geiger als Koch werden begraven op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn.